Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit handboek gaat over de cultuur van onderwijsorganisaties. Cultuur is grotendeels onbewust, maar zeer nadrukkelijk in de school aanwezig. Ingesleten gewoonten, oud zeer, aannames; dit kan allemaal leiden tot onprofessioneel gedrag van volwassenen in en rond de school.Uitgangspunt is dat alle gedrag is aangeleerd, en dus kan ook nieuw, professioneel gedrag worden aangeleerd. Professioneel gedrag leidt tot het behalen van de doelen van de school en tot welbevinden, van jezelf en van de ander.Daarna wordt ingezoomd op de thema's communicatie en gedrag, waarbij ook aandacht wordt besteed aan de rol van de leider in de school. In het laatste hoofdstuk worden praktische handvatten gegeven om de cultuur van de school te professionaliseren. Cruciaal hierin is: begrenzen van gedrag met behoud van relatie.Dit boek spreekt leraren, schoolleiders en bestuurders aan uit alle onderwijssectoren. In de ontwikkeling van een professionele schoolcultuur mag nu eenmaal niemand ontbreken.(Bron: www.uitgeverijpica.nl)
Schoolmanagement. --- Onderwijsorganisatie --- Schoolcultuur --- Organisatiecultuur --- Scholen ; organisatiecultuur --- Communicatie --- Schoolleiders --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijs --- cultuur --- communicatie --- School management --- schoolcultuur --- schoolbeleid
Choose an application
Presentatie van een theoretisch overzicht over professionaliseren en een praktisch model voor het ontwerpen van professionaliseringstrajecten.Drs. P.C.B. de JagerLeraren zijn voortdurend bezig om hun werk zo goed mogelijk te doen. Zij willen ook steeds beter en professioneler worden. Dit boek kan leraren helpen zich te bezinnen op hun eigen leerprocessen en geeft handvatten om hun eigen leerproces beter te begrijpen en richting te geven. In het eerste deel wordt een theoretisch overzicht over het professionaliseren van leraren gegeven. In het tweede deel wordt een praktisch model gepresenteerd dat kan worden gebruikt bij het ontwerpen van professionaliseringstrajecten. Daarbij worden vier domeinen onderscheiden, namelijk het externe, het persoonlijke, de praktijk en de consequenties voor de lerende. Dit deel biedt veel aangrijpingspunten om grip te krijgen op het eigen leren. De op de website staande flitscolleges zijn verhelderend en de moeite van het bekijken en bespreken zeker waard. De website is toegankelijk na het scannen van een QR-code in het boek. Geschikt voor leraren, opleiders en bestuurders.© NBD Biblion
Teacher education. Teacher's profession --- Onderwijskunde. --- schoolcultuur --- beroepsopleiding --- levenslang leren --- lerarenopleiding --- Leraar --- Professionalisering --- Motivatie --- Onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Leerkrachten --- Schoolleiders --- Schoolbeleid --- Professionele groei --- Professionaliseringstrajecten --- Onderwijsbeleid --- Schoolcultuur --- Leertraject --- Gesprekstechniek --- Leraren ; professionalisering --- Motivatie ; onderwijs --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- 750 Onderwijspersoneel
Choose an application
Feedback wordt beschouwd als één van de krachtigste invloeden op lesgeven en leren. Maar tegelijkertijd kan de impact van feedback heel wisselend zijn, afhankelijk van het type feedback en hoe deze wordt gegeven en ontvangen.Met talrijke voorbeelden en aansprekende anekdotes laat dit boek zien hoe je een effectieve cultuur voor feedback tot stand kunt brengen. De auteurs geven structuren voor lesgeven en leren die de best mogelijke basis voor feedback vormen. Daarbij baseren ze zich op onderzoek, theoretische inzichten en een grote expertise in het lesgeven.Dit boek behandelt de principes en praktische aspecten van feedback:de invloed van feedback,het belang van oppervlakkig leren, diep leren en transfer,feedback van leerling naar leraar,feedback van leerlingen onderling,de kracht van feedback, zowel in de les als na de les.Feedback om leren zichtbaar te maken is een samenwerking van twee internationaal bekende onderwijskundigen: het brengt de wereldberoemde deskundigheid van John Hattie op het gebied van onderzoek samen met de uitgebreide, praktische ervaring van Shirley Clarke. Dat maakt dit boek een onontbeerlijke bron voor leraren op elk gebied en in elke fase.Bron: https://shop.bazalt.nl/feedback
Educational sciences --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Feedback --- Onderwijs --- Leren --- Schoolcultuur --- Formatieve evaluatie --- feedback --- evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Stressklachten, burn-out en andere psychosociale klachten van leraren en schoolleiders, ze zijn een realiteit. De bezorgdheid leeft niet alleen bij wie er zelf mee te maken krijgt, maar ook beleidsmakers en andere actoren in en rond onderwijs zetten dit thema op de agenda. Zowel op de schoolvloer als aan beleidstafels – op zoek naar een remedie – klinkt dan geregeld dat leraren en vooral schoolleiders meer aan zelfzorg moeten doen en dat ze daarvoor beter toegerust moeten zijn. Dit themanummer verbreedt de aandacht voor zelfzorg en richt de blik ook op teamzorg. Zelfzorg blijft uiteraard voor elk teamlid een individuele uitdaging, maar teamzorg, gekaderd in een structureel schoolbeleid, is een verantwoordelijkheid van iedereen, het behoort zelfs tot de kern van kwaliteitsverbetering in onderwijs. In die zin hebben schoolleiders een verantwoordelijke rol in de uitbouw van een gezonde schoolcultuur. Deze publicatie biedt onder andere antwoord op de vraag ‘Van waar komen deze stressklachten?', maar reikt ook vanuit een stevige onderbouwing zeer concrete instrumenten aan om beleid te voeren rond team- en zelfzorg.
Sociology of health --- Sociology of education --- Educational psychology --- School management --- schoolbeleid --- Organisatiecultuur --- Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Schoolcultuur --- Schoolmanagement --- Schoolontwikkeling --- Kwaliteitszorg --- Zelfzorg --- Welbevinden --- Schoolbeleid --- HR --- Onderwijsmanagement --- 720 Onderwijs
Choose an application
Hoe slagen docenten en publieke professionals er in grip te krijgen in de mini-samenleving van de klas en alle leerlingen deelgenoot te laten worden van de sociale en onderwijskundige inclusie? Voor publieke professionals vormt het zoeken naar houvast in een 'vloeibare' samenleving een grote uitdaging. Dat geldt niet in de laatste plaats voor docenten die de opdracht hebben leider te zijn in de mini-samenleving van de klas binnen een stedelijke schoolcultuur. Hoe slagen zij er in grip te krijgen in deze mini-samenleving en alle leerlingen deelgenoot te laten worden van de sociale en onderwijskundige inclusie in de klas? En wat hebben ze daarvoor nodig van hun collega's en schoolleiders? In dit vervolg op het eerdere Switchen en klimmen, waar de mismatch tussen sociale en culturele codes in het beroepsonderwijs en beroepenveld centraal staat, gaat stads- en onderwijssocioloog Iliass El Hadioui in dit boek dieper in op het belang van een goed collectief functioneren van de stedelijke klas. Op basis van systematisch wetenschappelijk onderzoek onder bijna tweeduizend docenten op 41 scholen in zes steden biedt deze studie zowel inzicht in de concrete mechanismen die ten grondslag liggen aan kansenongelijkheid binnen de lessen, als in de wereld van de coulissen-ruimte achter het podium van de klas waar docenten zich soms professioneel eenzaam voelen. Iliass El Hadioui houdt daarom een pleidooi voor professionele intimiteit en de versterking van het gemeenschappelijk geloof in eigen kunnen binnen het professionele team, de zogenaamde teacher collective efficacy. Het boek eindigt met de vier leidende principes voor schoolleiders om deze laatste transformatie te bewerkstelligen. De belangrijkste is het smeden van responsieve coalities tussen de onderwijswetenschappen en de onderwijspraktijk.
Didactic strategies --- onderwijssociologie --- culturele diversiteit --- diversiteit --- leraren-leerling relatie --- schoolcultuur --- Gelijke onderwijskansen --- Verstedelijking --- Inclusie --- Diversiteit --- Superdiversiteit --- Sociology of education --- Onderwijskundige inclusie. --- Onderwijssociologie. --- Sociale ongelijkheid.
Choose an application
Het wapen tegen pesten is een prettig schoolklimaat waarin kinderen hebben geleerd dat je met respect meer bereikt. Pak de kern van pesten aan en werk aan een pestvrije school. Het bordspel brengt de kinderen op een speelse manier in aanraking met attituden en gewoonten in sociale situaties, vooral rond pestgedrag.Kinderen moeten ondersteuning krijgen om hun woede te beheersen, conflicten op te lossen, empathie te ontwikkelen en goed om te gaan met anderen. Zo worden ze weerbaar en stabiel, en kunnen ze moeilijke situaties het hoofd bieden. Met de juiste technieken, attitudes en gewoonten creëer je een prettig klimaat in de klas en geef je kinderen vaardigheden mee waaraan ze in hun verdere leven veel zullen hebben.Bron: https://www.kwintessens.nl/kinderen-en-geen-grapjes-over-pesten-bordspel
Didactics --- Primary education --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Pesten --- Plagen --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Schoolcultuur --- Pedagogisch klimaat --- Klassenmanagement --- Situatiekaart (casus) --- Empathie --- Conflicthantering --- Sociale vaardigheden --- Gedragstherapie
Choose an application
Onderwijs is een ernstige aangelegenheid. Juist daarom is er nood aan meer humor in dat onderwijs. Want opbouwende en relativerende humor ('de lach') smeert de schoolcultuur, draagt bij tot creatief denken en bevordert het leerproces. Kwetsende of negatieve humor (de 'lagg') stelt de school dan weer in staat storingen in de schoolcultuur op het spoor te komen en bespreekbaar te maken. Dit boek bestaat uit een mix van essays, wetenschappelijke bijdragen en praktijkgerichte onderdelen die de aard, het belang en de functies van humor in het onderwijs behandelen. Het geheel wordt opgefl eurd met cartoons en gevalsbeschrijvingen. (Bron: covertekst)
Humor --- Onderwijs. --- Educational sciences --- onderwijs --- schoolcultuur --- humor --- Child development --- Child psychology --- 371.012 --- 415.3 --- 430.4 --- 846 --- Creatief denken --- Management --- Onderwijsstijlen --- Schoolcultuur --- Schoolteam (Omgang met collega's) --- 454.2 --- Onderwijs --- Humor; onderwijs --- Onderwijsleerstrategieën --- Opvoedingsstijlen --- 450.49 --- Onderwijs; algemeen --- Onderwijsstrategieën --- Opvoeding --- Schoolleven --- Humor ; onderwijs --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Uitvoerende functies --- Verzamelde opstellen --- Volkswijsheid en volkshumor * --- Provincie West-Vlaanderen --- Onderwijsleerstrategieën --- Onderwijsstrategieën --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Deel 1: visietekst Deze tekst beschrijft de visie die het samenwerkingsverband Welbevinden op School schraagt. De tekst gaat uit van de Provinciale Dienst Welzijn en Gezondheid en wordt onderschreven door alle partners van het samenwerkingsverband. Kenmerkend zijn onder meer de ervaringsgerichte kijk op onderwijs en de keuze voor fundamentele preventie. Deel 2: stappenplan Dit 'Stappenplan' wil scholen helpen de krachten te bundelen om werk te maken van meer welbevinden. Het biedt een kader om als school mogelijke initiatieven te plannen, uit te voeren en zo nodig bij te sturen. Het bevat ondersteunende materialen, o.m. een analyse-instrument dat helpt een duidelijk zicht te krijgen op verwezenlijkingen enerzijds en mogelijke groeipunten anderzijds. Dat stelt het schoolbestuur en schoolteam in staat om tot een gefundeerde vraag te komen betreffende nascholing, ondersteuning en/of het benutten van praktijkgerichte materialen. Deel 3: 'Welbevinden op School-gids Deze gids helpt scholen op zoek te gaan naar bekende en minder bekende (zorg)deskundigen, vormingsorganisaties of instanties. Die willen zich engageren binnen de visie en aanpak van de Provinciale Dienst Welzijn en Gezondheid. Uitgaand van haar eigen zorgvraag kan elke school op zoek gaan naar gepaste ondersteuning of hulp. Inhoudsopgave : 1. Visietekst 2. Stappenplan 3. Welbevinden op School-gids
schoolklimaat --- Didactics of social education --- schoolbeleid --- onderwijs --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- pesten --- Didactics of primary education --- schoolleven --- Gedragsstoornissen --- Onderwijs --- Preventie. --- #PBIB:+105.91 --- 474 --- basisonderwijs --- didactiek --- welbevinden --- 478.9 --- Klassfeer --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Schoolcultuur --- Schoolteam (Omgang met collega's) --- Welbevinden --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- 474.22 --- 478.9 ) Overige vormingsgebieden --- klassfeer --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- leefsleutels --- relationele opvoeding (ler) --- schoolcultuur --- schoolteam --- Basisonderwijs --- Schoolteam --- Emotionele opvoeding; ba.o. --- Sociale opvoeding; ba.o. --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- didactiek basisonderwijs --- Overige vormingsgebieden --- Emotionele opvoeding; ba.o --- Sociale opvoeding; ba.o
Choose an application
In het onderwijs durft men de lat hoog te leggen. Dat geldt ook voor het ontwikkelen van basisvaardigheden die het goede leven kunnen bevorderen. De school is een centrum waar leerlingen, leerkrachten, ouders, begeleiders en alle andere betrokkenen zich optimaal kunnen ontwikkelen, in alle openheid. Het gevoel van zinvolle aanwezigheid is hierbij essentieel. De hamvraag is: Hoe kun je een school met een positief leef- en leerklimaat realiseren? Met concrete voorbeelden komen eerst de school- en de groepsregels aan bod. Daarna volgen werkvormen die helpen om een positief groepsklimaat te creëren. Er is pro-actief ook een draaiboek voor grensoverschrijdend gedrag. Juist bij grensoverschrijdend gedrag verdienen ouders speciale aandacht. Ook een anti-pestactieplan kan niet ontbreken. Hoewel dit boek geschreven is voor de basisscholen, kan het heel verdienstelijk zijn voor de Basisvorming van het Voortgezet Onderwijs en voor de Middenscholen. Met concrete voorbeelden komen eerst de school- en de groepsregels aan bod. Daarna volgen werkvormen die helpen om een positief groepsklimaat te creëren. Er is pro-actief ook een draaiboek voor grensoverschrijdend gedrag. Juist bij grensoverschrijdend gedrag verdienen ouders speciale aandacht. Ook een anti-pestactieplan kan niet ontbreken.
School management --- 433.2 --- morele opvoeding --- sociale opvoeding --- sociale vaardigheden --- 458.1 --- Basisschool --- Conflicten --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- Pesten --- Schoolcultuur --- Sociale opvoeding --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Groeperingsvormen --- Groepsgedrag --- Leeromgeving --- Pesten op school --- Schoolklimaat --- Schoolreglementen --- 456.8 --- basisonderwijs (ler) --- leerklimaat --- onderwijsvernieuwing --- onderwijsvisie --- 071073.jpg --- 104395.jpg --- Orde houden ; onderwijs --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- morele en religieuze opvoeding --- Organisatie - Management --- Didactische principes --- basisonderwijs --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs. --- Tolhuis
Choose an application
De term 'STerK' verbindt de woorden School, Team en Klas tot een krachtig geheel. Door de nauwe interactie tussen de drie belangrijkste interne 'schoolgroepen' te stimuleren, bevorder je het leef- en leerklimaat en veranker je het welbevinden van elk schoollid. Deze 'whole-school approach' combineert het top-down en bottom-up denken en activeert zowel directieleden, graadcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, CLB-medewerkers als gepassioneerde leerkrachten om samen met de leerlingen aan een warme, STerKe school te bouwen. In het eerste deel zoomen we in op de theoretische fundamenten, bouwstenen en verbindingselementen die eigen zijn aan een STerKe school. In het tweede deel zoomen we in op het STerKe team achter de STerKe school. Aan de hand van terugkerende etappes, met heel concrete werkvormfiches, doorloop je een traject om samen met het hele team te bouwen aan die STerKe school. Het derde deel is actiegericht binnen de klasmuren en focust op de eigenheid van een STerKe klas. Het algemeen, theoretisch kader wordt telkens aangevuld met concrete tips, praktijkvoorbeelden en open reflectievragen, die je uitnodigen om het beleid en het eigen opvoedingsproject te vertalen naar concrete STerKe acties. Dankzij de handige stappenplannen consolideer je het welbevinden, versterk je de draagkracht en organiseer je projecten die het welbevinden stimuleren, precies op maat van jouw STerK team en/of jouw STerKe klas.
Onderwijsbeleid --- Hoger onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- schoolteam --- onderwijsmethoden --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- sociale vaardigheden --- School management --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- #PBIB:+110.10 --- Welbevinden --- Klasklimaat --- Schoolklimaat --- 474.23 --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Schoolteam --- Schoolcultuur --- 454.2 --- schoolklimaat --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 454.22 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Didactische principes --- Onderwijsstijlen --- PXL-Education 2014 --- onderwijsstrategie --- basisonderwijs --- secundair onderwijs --- Onderwijskunde --- Kwaliteitszorg --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|